Przed wyjazdem na narty

Aby narciarski urlop w wymarzonym miejscu był w pełni udany, musi nam dopisać nie tylko pogoda, ale i sprzęt. Niewygodne buty są w stanie zepsuć najpiękniejszy dzień na nartach, a deski, które dawno nie odwiedziły serwisu, nie poniosą nas nawet po najlepiej przygotowanym stoku.

 

 

Jak wybrać buty narciarskie?

Zajmijmy się najpierw ofertą butów narciarskich dostępną na rynku. Mamy do wyboru modele 3- lub 4-klamrowe, przeznaczone do jazdy po przygotowanych trasach, z uwzględnieniem umiejętności narciarza, dzięki zróżnicowanemu współczynnikowi twardości skorupy (flex index – im twardszy but, tym większe wymagania stawia, ale też daje większą precyzję przekazywania impulsu na nartę), freeridowe przeważnie na 3 klamry, z cholewką umożliwiającą podchodzenie, wyposażone w systemy tłumienia drgań czy juniorskie, które mają lżejszą i miększą skorupę i niższą cholewkę, a także łatwiejsze systemy zapinania. Mamy też podział na buty damskie i męskie, przy czym w modelach dla pań nie chodzi tylko o estetykę, ale przede wszystkim o różnicę w budowie damskiej stopy, która jest węższa, o konieczność odpowiedniego wyprofilowania cholewki na łydce (niższe podcięcie), niższą wagę i lepszy komfort cieplny, gdyż kobiety mają większą wrażliwość na zimno (stosuje się polar, wełnę, a nawet kaczy puch).

Technologia współczesnych butów narciarskich ogromny nacisk kładzie na możliwości indywidualnego dopasowania. Canting, czyli regulacja bocznego nachylenia buta, służąca korekcie w przypadku skrzywienia osi nogi, nie jest niczym nowym. Natomiast rozwija się dopasowanie do stopy buta wewnętrznego, głównie dzięki termicznemu formowaniu wkładki. I w tym momencie dochodzimy do roli profesjonalnego sprzedawcy w sklepie (takich spotkać możemy np. w salonach INTERSPORT). Nie tylko pomoże on dobrać model do naszych potrzeb i preferencji jazdy, ale również dokona pomiaru stopy, aby buta „spersonalizować”. Dobre sklepy są też wyposażone w maty termiczne i piece do termicznego formowania butów.

 

DOBIERAJĄC BUTY:

  • użyj miarki do stopy - określając jej długość i szerokość
  • użyj maty termicznej - określając stopień wysklepienia stopy
  • sprawdź czy but wewnętrzny leży prawidłowo, w skorupie buta i zwróć uwagę na zniekształcenia
  • przymierzaj buty narciarskie zawsze w skarpetach strefowych
  • odchyl język tak, by but wewnętrzny mógł się dopasować do stopy
  • przy zakładaniu buta należy zwrócić uwagę, by stopa była stabilna w pięcie i nie ślizgała się do przodu
  • najpierw zamykaj lekko drugą klamrę, tak by stopa w bucie była stabilna, potem kolejne klamry, następnie stopniowo dociągaj po kolei klamry silniej, a na końcu rzep.
  • but przymierzaj w postawie ze zgiętymi kolanami, która jest typowa przy jeździe na nartach
  • buty przy pierwszym przymierzaniu należy mieć co najmniej 15 min. na nogach.

 

Serwis nart

Aby cieszyć się pełnymi możliwościami naszych nart, a także aby przedłużyć ich żywot, korzystajmy z profesjonalnych serwisów narciarskich. W INTERSPORCIE odbywa się on na najnowszych maszynach Montana i Wintersteiger. Najpierw uzupełniane są ubytki w ślizgu, potem są one szlifowane na tzw. „kamieniu”, następnie jest im nadawana „struktura” czyli system mikro rowków, których zadaniem jest między innymi utrzymywanie smaru na powierzchni ślizgu, zmniejszenie możliwości przyklejania się mokrego śniegu do spodu nart, a co za tym idzie polepszenie własności jezdnych nart (nawet bez ich smarowania). Wszystkie obecnie produkowane narty posiadają strukturę, a jej odpowiednie nałożenie jest możliwe tylko na takich nowoczesnych maszynach. Kolejnym etapem jest ostrzenie krawędzi. Dzięki obróbce w maszynie, gdzie prędkość posuwu jest sterowana elektronicznie otrzymujemy jednorodnie naostrzoną krawędź o jednakowym kącie nachylenia (istnieje możliwość zmiany kąta ostrzenia na indywidualne zlecenie). Następnie krawędź od strony ślizgu zostaje poddana tzw. tunningowi. Jest polerowana i zostaje jej nadany odpowiedni kąt nachylenia, co w znacznej mierze ułatwia późniejsze skręty. Ostatni proces to smarowanie nart na gorąco. Warstwa specjalnego wosku wnika w strukturę narty, konserwując ją i jednocześnie podnosząc warunki jezdne. Następnie ślizg narty zostaje wypolerowany na szybko obrotowej polerce i narta jest jak nowa.


Zapisz się na Newsletter InfoSki.pl

Informacje, promocje i last minute w Twojej skrzynce!


Polityka prywatności.